PBN הוא שם קיצור עבור Private Blog Network (רשת בלוגים פרטית).
רשת בלוגים פרטית או בקיצור BPN היא רשת של אתרים שהתכלית הבלעדית שלה היא לקשר לאתר מרכזי בכדי להשפיע על ציון הסמכות שלו לטובה.
הקישור החד צדדי שיוצא מ-PBN לאתר המרכזי אמור לשפר את דירוג האתר המרכזי אך, מאחר וטקטיקה כזו נחשבת פסולה בעיני גוגל, אם הרשת עולה ברדאר של גוגל, היא עשויה להענש.
מה הרעיון שעומד מאחורי השימוש ב-PBN?
הרעיון שעומד מאחורי השימוש ברשת בלוגים פרטית הוא הקונספציה שקישורים נכנסים לאתר הם פקטור חשוב בדירוג האתר בתוצאות החיפוש.
קישור נכנס לאתר הוא למעשה מצב שבו אתר מסוים מצטט מידע מאתר אחר באמצעות קישור נכנס אליו.
ככל שיש לאתר יותר ציטוטים (קישורים נכנסים) באתרים איכותיים, רלוונטיים וסמכותיים כך, האתר יחשב בגוגל כאתר סמכותי יותר בתחום מסוים וכך יעלו גם סיכויו להיות מדורג גבוה במילות מפתח באותו התחום.
אנשי SEO שמקימים PBN יעשו זאת בדרך כלל באמצעות רכישת דומיינים פגי תוקף שעסקו בתחומים זהים לתחום בו הם רוצים לקדם.
דומיינים פגי תוקף הם דומיינים שבעליהם לא חידשו אותם והם יכולים להיות עם היסטוריה של אתרים בעלי סמכות שדורגו במקומות גבוהים עבור מילות מפתח בתחומים זהים או קרובים לתחום המקודם.
בארץ מקפידים פחות על הנושא של אתרים מתחום זהה ובעיקר משתמשים בדומיינים פגי תוקף עם קישורים מאתרים סמכותיים כמו אתרי ממשלה, אוניברסיטאות, ויקיפדיה ועוד, כאשר התחום בו עסק האתר בעבר הוא פחות רלוונטי.
כאשר איש SEO מקים רשת כזו ושולח קישורים יוצאים מאתרי הרשת לאתר המרכזי, הוא למעשה מעניק חלק מהסמכות והרלוונטיות של הרשת לאתר המרכזי.
רשתות בלוגים פרטיות הן יקרות להקמה ותחזוקה
מספר האתרים ברשתות כאלה נע בין אתרים בודדים לעשרות ואפילו מאות.
רשתות כאלה עשויות להיות יקרות להקמה ותחזוקה ואנשי SEO משקיעים כספים רבים ברשתות כאלה.
בהקמת PBN נדרשת השקעה בנושאים הבאים:
- רישום דומיין פג תוקף איכותי: קיימת תחרות עזה בין אנשי SEO על דומיינים פגי תוקף טובים. בארץ אנשי SEO משקיעים בפיתוח מערכות לאיתור דומיינים ורכישה מהירה שלהם.
בחו"ל המסחר בדומיינים פגי תוקף הרבה יותר מסודר מאשר בישראל ודומיינים פגי תוקף נמכרים במכירות פומביות, מה שמעלה את עלות רישום הדומיין. - בניית אתרים וכתיבת תכנים: יש צורך לבנות אתר לכל דומיין עם מספיק תוכן. בכדי לצמצם עלויות פעמים רבות התוכן באתרים הללו איננו איכותי וניתן לזהות אתרי PBN על פי התוכן חסר התועלת שמצוי בהם.
- אחסון אתרי הרשת: אחסון אתרי PBN עשוי להיות יקר יותר מאחסון אתרים רגילים וזאת משום שבכדי שלא לעלות על הרדאר של גוגל, אנשי SEO דואגים לאחסון שיאפשר להם לספק כתובות IP שונים לכל אתרי הרשת.
כיצד אנשי SEO משתמשים ברשתות בלוגים פרטיות?
מאחר ועלות הקמה ואחזקה של PBN הן יקרות ודורשות עבודה רבה, אנשי SEO נוהגים לעשות שימוש נוסף ברשתות שלהם מלבד קידום אתרי לקוחותיהם.
להלן, שלושת השימושים העיקריים ברשתות בלוגים פרטיות:
- שימוש באתרי הרשת לאיסוף לידים ופרסומות בתשלום: פעמים רבות אתרי הרשת הפרטית יהפכו למקור הכנסה ריווחי באמצעות איסוף לידים או שתילת פרסומות של גוגל אדסנס או סוגים אחרים.
- מכירת קישורים: מכירת קישורים לבעלי אתרים אחרים ואנשי SEO שמעוניינים לקנות קישורים מאתרים עם היסטוריית קישורים סמכותיים.
- עסקאות החלפת קישורים: זו הצורה הישנה ביותר של שימוש ברשת בלוגים פרטים שקיימת עוד מתחילת עידן SEO. חברות SEO ומקדמים עצמאים מחזיקים רשתות פרטיות לשם עסקאות החלפת קישורים באופן כזה שכל אחד יזכה בקישורים חד צדדים לאתר המרכזי שלו.
מה יחסה של גוגל ל-PBN?
ההנחיות המתארות את מדיניות האנטי ספאם של גוגל לחיפוש באינטרנט לא מתייחסות ישירות ל-PBN אך, מדברות על הנושא של ספאם בקישורים.
גוגל מציינים בהנחיות כי הם אכן קישורים הם פקטור חשוב לדרוג דפי אינטרנט וכי כל קישור שמטרתו לבצע מניפולציה על דרוג האתר, יחשב כקישור ספאם.
קישורים היוצאים מאתרי PBN בהחלט עונים על ההגדרה של גוגל עבור קישורי ספאם.
מהם הסיכונים הקשורים לשימוש ב-PBN?
הסיכון העיקרי הוא שהאתר המרכזי יענש בשל ספאם קישורים ותינקט כלפיו פעולה ידנית.
פעולה ידנית היא תהליך של הוצאה מאינדוקס של אתר שלם או דפים בודדים.
אם תנקט פעולה כזו נגד אתר או דפים מסוימים, תקבל דיווח על כך בגוגל סרץ' קונסול תחת הסעיף של קישורים לא טבעיים.
על מנת לטפל בבעיה תצטרך לדחות קישורים לאתר שלדעתך גוגל חושבים שהם לא טבעיים (גוגל לא מציינים באילו קישורים הם חושדים), באמצעות השירות שגוגל מספקים.
סיכון נוסף, הוא שאלגוריתם הדרוג של גוגל יזהה את הקישורים מה-PBN כקישורים לא טבעיים והוא יתעלם מהם.
עובד בכיר בגוגל בשם ג'ון מולר הודיע בעבר בציוץ בטוויטר כי גוגל מתעלמים מקישורים שהם לא טבעיים.
אם גוגל מתעלמים מקישורי PBN אז זה אומר שכל עלויות ההקמה והתחזוקה של הרשתות האלה הן לשווא.
מדוע אנשי SEO משתמשים ב-PBN?
מדוע אנשי SEO ממשיכים להשתמש באתרי PBN בהתחשב בסיכונים שבענישה או בהשקעה העצומה שעשויה לרדת לטמיון?
כי בכדי להשיג קישורים טבעיים יש צורך בתוכן נהדר ולא רק טוב.
משום שהשליטה בקישורים שיוצאים מאתרי PBN טובה יותר מאשר בקישורים טבעיים מאתרים אחרים, ניתן לבחור בטקסט קישור שמתאים, ניתן להוסיף או להוריד קישורים וכדומה.
אתר PBN שבנוי עם תוכן איכותי, יכול לדחוק את המתחרים עם האתר המרכזי במילות מפתח חשובות.
קידום אורגני בגוגל להצלחה!
היי, שמי יורם בן אבו.
המתחרים שלך מצליחים ואתה מקבל פירורים מגוגל?
אין לך עדיין אתר לעסק?
דבר איתי וקבל יעוץ חינם. טלפון: 058-5843744